WYDANIE ONLINE

Beneficjentami środków unijnych, którzy są wymienieni w dokumentach programów operacyjnych, mogą być zarówno podmioty prywatne, jak i publiczne. Wiele instytucji ma już za sobą doświadczenia z prowadzenia lub wzięcia udziału w działaniach projektów unijnych. Uruchamiane właśnie poszczególne programy operacyjne centralne i regionalne oferują jednostkom publicznym szeroką gamę możliwości wsparcia swoich działań dotacjami unijnymi.

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: W postępowaniu na dostawę karnetów sportowych kryterium oceny ofert był dostęp do minimum 40 obiektów w mieście. Podczas realizacji umowy wybrany wykonawca zakończył współpracę z kilkoma obiektami, a w to miejsce podpisał z innymi. Nadal zatem spełnia kryterium. W specyfikacji istotnych warunków zamówienia i umowie w postanowieniach mówiących o możliwych jej zmianach nie wymieniono takiego przypadku. Brak w nich także zapisów nakazujących, by lista obiektów była stała przez cały okres realizacji kontraktu. Jak postąpić w tej sytuacji?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Jak należy rozumieć zapis ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, zgodnie z którym zamawiający powinien zwrócić się do wykonawcy z wezwaniem do udzielenia wyjaśnień odnośnie do rażąco niskiej ceny „w szczególności, gdy cena oferty jest niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert”? Czy to oznacza, iż do średniej arytmetycznej wlicza się również ceny ofert przekraczające wartość zamówienia? W prowadzonym przez nas postępowaniu najniższa cena kształtuje się na poziomie ok. 2 mln zł. Zamawiający przeznaczył na zamówienie 2,7 mln zł. Pozostałych 5 ofert zostało wycenionych na ok. 2,5 mln zł, jedna na 5 mln zł. Te najdroższe oferty mocno zawyżają średnia arytmetyczną a 3 z nich znacznie przekraczają środki przeznaczone przez zamawiającego na zamówienie. Czy mimo to wlicza się je do średniej, o której mowa w przepisie?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Jak postąpić, w sytuacji gdy w przetargu nieograniczonym na dostawę leków oferent wycenił większą liczbę jednostek niż ta, którą zamawiający określił w formularzu cenowym?Czy odrzucić ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp (z uwagi na to, że jej treść nie odpowiada treści siwz)? A może dokonać poprawki zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Wykonawca w ofercie na dostawę materiałów budowlanych, w dwóch pozycjach asortymentowych zastosował „odwrócony VAT” czyli wpisał stawkę 0%. W innej pozycji o tym samym charakterze wpisał w ofercie VAT 23%, jednak cenę netto i brutto podał taką samą. Po wezwaniu do wyjaśnienia treści oferty, wskazał, na jakiej podstawie zastosował „odwrócony VAT” w dwóch pozycjach, a co do trzeciej przyznał, że źle zaoferował stawkę i że również powinna ona wynosić 0%. Teoretycznie nie można uznać sytuacji za oczywistą omyłkę pisarską czy rachunkową. Czy jednak biorąc pod uwagę wyjaśnienia wykonawcy oraz fakt, że VAT nie został doliczony do ceny brutto (co sugeruje, iż wykonawca omyłkowo wpisał jego wysokość – 23% zamiast 0%) można, w tym przypadku zastosować art. 87 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Wykonawca w ofercie na dostawę mebli laboratoryjnych w formularzu „Opis przedmiotu zamówienia wraz z wyceną” w jednej z pozycji nie dokonał wyceny. W kolumnie cena netto za szt. wpisał wartość, natomiast w pozostałych miejscach tabeli nie oznaczył żadnych danych tj. ilości zamawianych mebli, wartości netto i brutto. Co w tej sytuacji należy zrobić?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Właściciel firmy złożył referencje na wykonywaną usługę do przetargu nieograniczonego. Dokumenty te były wystawione na spółkę cywilną, której był współwłaścicielem. Czy możemy je uznać?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Ze względu na zamawiane drogie narzędzia chirurgiczne, zamawiający do oceny ich zgodności z wymogami specyfikacji istotnych warunków zamówienia chce zażądać ich prezentacji. Jeśli nie, to w jaki sposób mógłby ocenić zgodność towarów z zamawianymi? Foldery nie odzwierciedlają wszystkich parametrów. A może dopuścić próbki demonstracyjne? Czy należałoby je również oddać po wyborze oferty?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Czy jedna osoba może podpisać dwie oferty w przetargu nieograniczonym? Oferty zostały złożone przez dwie różne firmy. Mają one inne nazwy, NIP i REGON, lecz ten sam adres i telefony kontaktowe. Jeden z wykonawców – firma A zawarła porozumienie z firmą B na podwykonawstwo. Porozumienie zawarła ta sama osoba z samą sobą. Na pieczątkach jest pani X w zastępstwie kierownika firmy A z panią X prezes zarządu firmy B. Oferty podpisane są tak jak na porozumieniu pani X w zastępstwie kierownika firmy A z panią X prezes zarządu firmy B. W obydwu ofertach jest oświadczenie, że wykonawca nie należy do żadnej grupy kapitałowej. Różnica w cenie między ofertą firmy A i firmy B, to niecałe 13 zł brutto. Jedna z tych ofert jest najtańsza. W przetargu bierze jeszcze udział firma C, która przegrywa w przetargu z firmą A i B. Jak ocenić oferty?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Organizujemy konkurs na produkcję i promocję filmu reklamowego. Nagrodą będzie zaproszenie do negocjacji. Czy w regulaminie konkursu jako nagrodę możemy wskazać dwa tryby takiego zaproszenia? Chcielibyśmy użyć następującego sformułowania: „nagrodą jest zaproszenie do negocjacji w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki” oraz zdecydować o rodzaju nagrody po zapoznaniu się z pracami konkursowymi. Może się bowiem zdarzyć, że więcej niż jedna praca znajdzie uznanie sądu konkursowego, co skutkowałoby zaproszeniem do negocjacji kilku autorów. Z drugiej strony możemy otrzymać tylko jedną pracę, którą chcielibyśmy przyjąć i nie unieważniać postępowania w sprawie zamówienia.

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Jesteśmy instytucją zobowiązaną do stosowania przepisów prawa zamówień publicznych. Podpisaliśmy umowę o udzielenie dotacji celowej. Jej realizacja będzie się odbywać z udziałem podwykonawców (dostawy i usługi). Czy na wyłonienie wykonawców i zakup dostaw i usług do wykonania tego kontraktu musimy zastosować przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych i tryby zamówienia właściwe dla ich kwoty?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Gmina zamierza ogłosić przetarg, w którym przewidziano rozliczenie ryczałtowe. Co się stanie, jeśli okaże się, że dokumentacja projektowa nie przewidywała wykonania niektórych robót? Czy zamawiający musi je zlecić jako odrębne zamówienie a może dodatkowe? Czy gdyby przewidział w ogłoszeniu wystąpienie zamówień uzupełniających, to mógłby w takiej sytuacji zamówić te roboty w trybie z wolnej ręki? Jaka jest zasada rozliczenia, jeżeli okaże się, iż dokumentacja projektowa zawiera błędy i realizacja według niej okazuje się problematyczna a zamawiający nie wymagał złożenia kosztorysów?

czytaj więcej »

Roboty budowlane wciąż dominują na rynku, stanowiąc 40% wszystkich zamówień publicznych. Liczba udzielonych zamówień publicznych spada, a aukcje elektroniczne przynoszą 150 milionów złotych zysków.

czytaj więcej »

Wraz z rozpoczęciem lipca w życie weszły zmiany w ustawie podatku od towarów i usług oraz w ustawie Prawo zamówień publicznych. Znowelizowane ustawy mają na celu zapewnienie uczciwej konkurencji wśród wykonawców oraz równe ich traktowanie.

czytaj więcej »

Zamawiający nie może usprawiedliwiać braku wyczerpującego opisu przedmiotu zamówienia stwierdzeniem, że wykonawca powinien uwzględnić w wycenie oferty wszystkie ryzyka. Celem zamawiającego powinno być bowiem dążenie do realizacji zamówienia, wyrażające się we współpracy z wykonawcą i podejmowaniu wszelkich możliwych działań zmierzających do realizacji umowy. Obarczenie zaś wykonawcy konsekwencjami zaniechań i działań zamawiającego nie służy powyższemu celowi w żaden sposób.

czytaj więcej »

Po nowelizacji ustaw Pzp na wykonawcy spoczywa obowiązek wykazania już na etapie składania zastrzeżonych informacji spełnienia wszystkich przesłanek wymienionych w przepisie art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Konieczne jest zatem określenie rodzaju informacji oraz udowodnienie, iż posiada ona dla wykonawcy wartość gospodarczą i podjął on działania mające na celu zachowanie poufności takiej informacji.

czytaj więcej »

To na zamawiającym spoczywa obowiązek wyjaśnienia przyczyn, które zdecydowały o odrzuceniu oferty czy też wykluczeniu wykonawcy z postępowania. To zamawiający, a nie wykonawcy podejmują czynności w postępowaniu, a zatem nie można przerzucać na wykonawców odpowiedzialności za uchybienia leżące po stronie zamawiającego.

czytaj więcej »