WYDANIE ONLINE

W ramach budowy jednolitego rynku w 2014 roku Parlament Europejski i Rada  przyjęły pakiet 3 nowych  dyrektyw w zakresie zamówień publicznych. Wszystkie państwa członkowskie mają 2 lata na wdrożenie przepisów dyrektyw do porządków prawnych (termin ten upływa 18 kwietnia 2016 r.) oraz 4 lata na transpozycję przepisów dotyczących elektronizacji zamówień publicznych, tzw. systemu e-zamówień.

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Jaką kolejność czynności w postępowaniu powinien przyjąć zamawiający? Czy należy: wezwać do wyjaśnia rażąco niskiej ceny, a potem podjąć decyzję dotyczącą odrzucenia oferty bez wezwania do uzupełnienie dokumentów, najpierw wezwać do uzupełnienia dokumentów, a później do wyjaśnienia ceny, w tym samym piśmie wezwać do wyjaśnienia ceny i uzupełnienia dokumentów? Czy do oceny oferty pod kątem rażąco niskiej ceny bierze się pod uwagę wynagrodzenie oferty brutto czy netto?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: W postępowaniu na wykonanie dokumentacji projektowej zamawiający wymagał polisy OC z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. Dwóch wykonawców (osoby fizyczne prowadzące działalność) przedstawiło polisy ubezpieczenia zawodowego architekta na wymaganą sumę gwarancyjną. Obydwie dotyczyły właścicieli firm. Czy można uznać, że oferenci spełnili warunek?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: W postępowaniu zastosowano 2 kryteria oceny ofert: cenę (90%) oraz termin płatności faktury (10%), z zastrzeżeniem, że może on wynosić co najwyżej 60 dni. Wybrany wykonawca zaoferował maksymalny dopuszczalny termin płatności. Nasz skarbnik, powołując się na ustawę z 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (Dz.U. z 2013 poz. 403), odmawia podpisania kontraktu. Twierdzi, że w przypadku uregulowania faktury w terminie dłuższym niż 30 dni od dnia jej otrzymania, wykonawca ma prawo naliczać odsetki ustawowe. Uważam, że rozwiązaniem jest dokonywanie płatności do 30 dni od dnia uzyskania faktury. Czy trzeba w tej sytuacji unieważnić postępowanie?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Zamawiający prowadzi postępowanie w celu zawarcia umowy z wykonawcą na 12 miesięcy. Przewiduje w niej możliwość wydłużenia terminu jej obowiązywania o dodatkowe 3 miesiące. Czy w takiej sytuacji przy zmianach umowy należy zastrzec zapisy z art. 142 ust. 5 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Wykonawca nie wskazał w złożonej ofercie, że będzie korzystał z pomocy podwykonawców. Po podpisaniu umowy zwrócił się do zamawiającego z oświadczeniem, iż zmienił zdanie i część prac chce zlecić innym podmiotom. Czy w takiej sytuacji organizator postępowania powinien się na to zgodzić? Jak właściwie dokonać modyfikacji kontraktu?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Umowa na roboty budowlane pierwotnie miała być zrealizowana do 19 maja 2012 r., ale okazało się, że wykonawca może ją wykonać wcześniej. Aneksem skrócono termin jej obowiązywania. Protokół odbioru został podpisany 14 grudnia 2011 r. Okres gwarancji i rękojmi skończył się 15 grudnia 2014 r. Gwarancja bankowa zabezpieczenia należytego wykonania umowy nie została zmieniona. Jej ważność kończy się 19 czerwca 2015 r. w zakresie 30% pozostawionych na zabezpieczenie roszczeń z tytułu rękojmi i gwarancji. W trakcie trwania gwarancji jakości i rękojmi w 2014 roku została ujawniona poważna wada elewacji budynku. Zamawiający i wykonawca prowadzą postępowanie wyjaśniające przyczyny powstania i metody usunięcia wady od czerwca 2014 r. W jakim terminie zamawiający musi zwrócić się do banku, który udzielił gwarancji jako zabezpieczenia? Czy może wystąpić z roszczeniem do gwaranta, jeżeli nie zna kosztu usunięcia wady?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Czy postępowanie na usługi hotelarskie oraz gastronomiczne wolno przeprowadzić w procedurze zapytania o cenę?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Czy należności za eksploatację artystycznych wykonań i utworów tj. zobowiązania wobec ZAIKS, STOART, ZPAV trzeba traktować jak zamówienie publiczne? Czy w związku z tym należy przeprowadzić względem nich procedurę z wolnej ręki, a następnie wpisać kwoty udzielonych zamówień do sprawozdania rocznego?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Jako jednostka zobowiązana do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych przeprowadziliśmy przetarg na dostawę energii elektrycznej. Po pozytywnie zakończonym postępowaniu wszczęliśmy procedurę w trybie zamówienia z wolnej ręki na świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej. Bez zawartej tego rodzaju umowy żadna firma nie może nam prawidłowo dostarczać energii elektrycznej. W związku z tym, iż PGE Dystrybucja jest monopolistą, zwróciliśmy się do jednego z jej oddziałów z zaproszeniem do negocjacji. Ze względu na wielkość przedmiotu zamówienia postępowanie to odbywa się zgodnie z procedurami właściwymi dla zakupów powyżej progów unijnych. W instrukcji wymieniliśmy wszystkie dokumenty, jakie powinien nam dostarczyć wykonawca. Jednak ten nie złożył wymaganego przez nas formularza oferty, twierdząc, że informację o taryfach opublikował na stronie WWW. Ponadto stwierdził, że nie musi i nie będzie składał oferty, a na dodatek negocjował z nami postanowień umowy. Musimy się zgodzić na wszystkie jego warunki i podpisać kontrakt na wyznaczonych przez niego zasadach. Co w takiej sytuacji powinniśmy zrobić?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Gmina w trakcie oceny ofert w przetargu nieograniczonym dostrzegła błąd w nazwie zadania. Zgodnie z ogłoszeniem przedmiotem zamówienia była odbudowa mostu na rzece Kluczborska Struga w miejscowości X. W budżecie gminy nie było takiego zadania. Przewidziano w nim natomiast odbudowę mostu na rzece Stobrawa w miejscowości X. Zadania różniły się więc nazwą rzeki. W takiej sytuacji zamawiający unieważnił postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp i ogłosił nowy przetarg. Czy jego działanie było prawidłowe?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Czy ogłoszenie o wszczęciu postępowania na usługi niepriorytetowe publikuje się tylko na stronie internetowej zamawiającego czy również w innych publikatorach? Wartość zamówienia nie przekracza progów unijnych.

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Co należy zrobić w sytuacji, kiedy ogłoszenie o udzieleniu zamówienia nie zostało opublikowane? Omyłkowo zaznaczono w przesłanym ogłoszeniu, iż zamawiający nie wyraża zgody na jego publikację (rozdział II.1.2 ogłoszenia). Czy wystarczy opublikować sprostowanie ogłoszenia?

czytaj więcej »

Wskazany w art. 90 ust. 1 ustawy Pzp wyznacznik „wartość zamówienia”, do którego należy odnieść cenę ofertową, aby stwierdzić, czy nie jest rażąco niska, należy interpretować jako wartość szacunkową danego, konkretnego zamówienia. Chodzi o kwotę netto obliczoną z należytą starannością, zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy Pzp, do której to należy doliczyć VAT, właściwy dla danego przedmiotu zamówienia.

czytaj więcej »

Teza Ominięcie w treści oferty informacji istotnych dla oceny oferty co do zasady stanowi poważną jej wadę i prowadzi do niemożliwości jej oceny. Jednak w pewnych okolicznościach można przyjąć metody działania, które – pomimo takiego braku – umożliwią ocenę oferty przy wykorzystaniu zasad interpretacji oświadczenia woli oraz zasad logiki. Przy jasno i dokładnie określonych wymogach czy parametrach minimalnych/maksymalnych ocenianych w ramach kryteriów oceny ofert może okazać się, że taką lukę da się w sposób obiektywny uzupełnić, a zamawiający zamiast odrzucić ofertę wykonawcy, będzie mógł przyznać mu minimalną liczbę punktów w tym kryterium (tzn. najczęściej 0 punktów).

czytaj więcej »

Teza Dokumentem, który może potwierdzić, że wykonawca nie zalega ze składkami na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy, może być decyzja Zakładu Ubezpieczeń Społecznych umarzającą należności. Jednak decyzja ZUS musi być wydana przed upływem terminu składania ofert.

czytaj więcej »

Teza Zastosowanie dwóch kryteriów cenowych w postępowaniu prowadzonym po 19 października stanowi wadę postępowania mającą charakter nieusuwalny. Niezastosowanie żadnego kryterium pozacenowego stanowi bowiem naruszenie art. 91 ust. 2 i 2a ustawy Pzp.

czytaj więcej »

Teza Nie istnieją przeszkody we wniesieniu wadium w postaci gwarancji ubezpieczeniowej, w której treści gwarancji ujęty został jeden z podmiotów wspólnie ubiegających się o udzielnie zamówienia. Zgodnie z art. 23 ust. 3 ustawy Pzp przepisy dotyczące wykonawcy stosuje się odpowiednio do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia. Dlatego też obowiązki, jakie ustawa kształtuje w stosunku do wykonawcy, będą dotyczyły tych wykonawców, którzy wspólnie biorą udział w postępowaniu.

czytaj więcej »