WYDANIE ONLINE

Ustawa Pzp przewiduje dwa rodzaje kontroli. Kontrola uprzednia poprzedza zawarcie umowy o znacznej wartości, jeśli zamówienie jest współfinansowane ze środków unijnych. Kontrola doraźna jest przeprowadzana na wniosek – każdy, kto podejrzewa, że zamawiający nie zawarł umowy o zamówienie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, może o taką kontrolę wystąpić. Czy kontrola postępowania przez prezesa UZP jest obowiązkowa w przypadku każdego wniosku? Jak w praktyce odbywają się czynności kontrolne? Czy prezes UZP może zawiadomić Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych w przetargu? Krótkie przypomnienie zasad kontroli opisujemy w poniższym artykule. Dodatkowo przytaczamy wynik raportu UZP za 2022 rok w kwestii liczby zakończonych kontroli doraźnych i obowiązkowych.

czytaj więcej »

Urząd Zamówień Publicznych na swojej stronie WWW poinformował o możliwości zgłaszania Komisji przypadków tworzenia barier w dostępie do zamówień publicznych w danym kraju UE. Mowa w szczególności o wymogach takich jak żądania, aby wykonawca oferował towary i usługi o określonym pochodzeniu. Zgłoszeń można dokonywać przez specjalny formularz.

czytaj więcej »

Pytanie: Gmina prowadziła postępowanie w trybie podstawowym. W trakcie realizacji umowy dokonała zamówienia z wolnej ręki (art. 214 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp). Wartość kontraktu nie przekraczała 130.000 zł, ale z uwagi na to, że istniała realna szansa na zwiększenie kwoty robót powtarzających się powyżej 130.000 zł, zdecydowano o realizacji zamówienia z wolnej ręki (a nie poza Pzp). Gmina, po zawarciu umowy z wolnej ręki, przekazała informację do BZP o wyniku postępowania. Ostatecznie nie zwiększono wartości robót powtarzających się. Czy po odebraniu robót (zamówienia z wolnej ręki) należy zamieścić w BZP ogłoszenie o wykonaniu umowy? Czy z racji tego, że wartość ostatecznie nie przekroczyła 130.000 zł, jest to zbyteczne? Dodam, że w ogłoszeniu o wykonaniu umowy jest zastrzeżenie, iż zamówienie przekroczyło 130.000 zł (nie ma opcji, że zamówienie jest poniżej 130.000 zł). Można by ogłosić zamówienie w ogłoszeniach dotyczących zamówienia, dla którego nie ma obowiązku stosowania ustawy Pzp, lecz czy to miejsce na takie właśnie ogłoszenie?

czytaj więcej »

Pytanie: Miesiąc temu wykonawca wypowiedział nam umowę na dostawę energii elektrycznej. Do dziś jednak wystawia faktury i wiemy, że otrzymamy kolejne FV za tę usługę. Wystawianie faktur odbywa się na podstawie odczytów z liczników, których w umowie przewidziano kilkadziesiąt i nie można tej czynności dokonać wcześniej. Warunkiem sporządzenia ogłoszenia o wykonaniu umowy jest obligatoryjne podanie łącznej wartości wynagrodzenia z tytułu zrealizowanej umowy. Czy zatem zamawiający powinien opublikować ogłoszenie przed upływem 30 dni od wypowiedzenia umowy, czy wtedy gdy wpłynie ostatnia FV za realizację tej umowy?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamieściłam wstępne ogłoszenie informacyjne w Dz.Urz. UE. Po jego publikacji nigdzie go nie publikowałam. Nie posiadam również profilu nabywcy na swojej stronie. Ogłosiłam postępowanie i przy publikacji dokumentacji na stronie prowadzonego postępowania zamieściłam również wstępne ogłoszenie informacyjne, by było jasne, dlaczego skrócono termin składania ofert. Czy w ten sposób wypełniłam wszystkie obowiązki wynikające z ustawy Pzp? Zastanawia mnie art. 88 ustawy Pzp, który nakazuje publikację ogłoszeń na stronie internetowej prowadzonego postępowania. Czy dotyczy to też wstępnego ogłoszenia informacyjnego?

czytaj więcej »

Pytanie: Dokonaliśmy zmiany umowy na roboty budowlane (aneks) na podstawie art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. Zmiana była przewidziana w umowie i nie przekracza 5% jej wartości brutto. Czy w takiej sytuacji mamy obowiązek zamieścić ogłoszenie o zmianie wykonania umowy? W formularzu ogłoszenia o zmianie wykonania umowy na stronie UZP rozwija się jedynie dwie podstawy prawne zmiany umowy: 1) art. 455 ust. 1 pkt 3 i 2) art. 455 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp.

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzimy postępowanie na dostawę autobusów 3 typu A i 3 typu B z opcją dostawy kolejnych 3 autobusów typu A i 3 typu B. Obecnie musimy zmienić przedmiot zamówienia na dostawę 6 autobusów typu A, z opcją dostawy kolejnych autobusów typu A (zrezygnujemy z autobusów typu B). Dodatkowo wydzielamy część dotyczącą biletu elektronicznego (była już zawarta w zamówieniu) i tworzymy z niej odrębny pakiet. Zamówienie będzie tym samym podzielone na dwie części, z możliwością składania ofert na każdą z nich osobno. Czy jest to zmiana dopuszczalna (oczywiście z wydłużeniem terminu składania ofert)? Czy taka modyfikacja może być uznana za istotną zmianę zakresu zamówienia skutkującą koniecznością unieważnienia postępowania na podstawie 137 ust. 7 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: W jaki sposób poprawnie wypełnić „Ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante” po wszczęciu postępowania zgodnie z art. 213 ust. 2 ustawy Pzp? Chcę dokonać zamówienia na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp. Wszczęcie postępowania następuje przez przekazanie zaproszenia do negocjacji. Nie znam na tym etapie wymaganych w ogłoszeniu danych, ale system nie pozwala na pozostawienie tych pól pustych. Co mam zatem wpisać w częściach:II.1.7 Całkowita wartość zamówienia (bez VAT),V.2.1 Data decyzji o udzieleniu zamówienia,V.2.4 Informacje na temat wartości zamówienia/części/koncesji (bez VAT). Są to informacje, które pozyskam dopiero w toku negocjacji. Jak w takim razie mogę skorzystać z art. 213 ust. 2 ustawy Pzp? Czy dopiero po skończonych negocjacjach?

czytaj więcej »

Pytanie: Kiedy należy wezwać wykonawcę do złożenia przedmiotowych i podmiotowych środków dowodowych? Kiedy wolno wezwać do uzupełnienia przedmiotowych środków? Czy zawsze mogę sprawdzić podstawę wykluczenia z art. 109 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzę przetarg nieograniczony, w którym wymagałem złożenia przedmiotowych środków dowodowych niepodlegających uzupełnieniu. Wykonawca dołączył wyłącznie oryginał wymaganego przedmiotowego  środka dowodowego, a nie dostarczył tłumaczenia dokumentu. Czy ofertę należy odrzucić?

czytaj więcej »

Pytanie: Jestem po otwarciu ofert na dostawę sprzętu medycznego w postępowaniu unijnym z dotacją. Zamówienie podzielono na 25 zadań. W jednym z zadań nie dołączono formularza z parametrami technicznymi, który zawierał wymagane parametry. Czy brak takiego formularza skutkuje odrzuceniem oferty? Jeżeli tak, to na jakiej podstawie prawnej? W dwóch zadaniach nie mam  y ofert. Czy w pakietach, na które nie złożono ofert, oraz w tych, które zostaną odrzucone i nie będzie żadnej ważnej oferty, możemy dokonać zakupu z wolnej ręki?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy jestem w stanie wybronić się z opisanej pomyłki w formularzu ofertowym? Zamiast symbolu CQ, PFI-107M („M” oznacza kolor magenta) wpisałam symbol CQ, PFI-107MBK („MBK” oznacza kolor czarny matowy). Jest to symbol produktu naszej marki własnej. Czy mogę wskazać, że popełniłam jedynie omyłkę pisarską?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamówienie jest dofinansowane ze środków unijnych. W postępowaniu na dostawę sprzętu i aparatury medycznej z podziałem na zadania częściowe (pakiety) o wartości przekraczającej progi unijne nie złożono żadnej oferty na kilka pakietów, których łączna wartość przekracza 130.000 zł, ale jest znacznie niższa niż progi unijne. Czy w świetle wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027 zamawiający może po ponownym oszacowaniu wartości nierozstrzygniętych części (bez wprowadzania zasadniczych zmian w ich opisie) dokonać wyboru wykonawców w procedurze krajowej?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy do szacowania wartości przedmiotu zamówienia należy przedłożyć wraz z opisem przedmiotu zamówienia projekt umowy? Jakie będą konsekwencje zamieszczenia projektu, gdyby np. później umowa zmieniła się w jakimś istotnym zakresie na etapie wszczęcia postępowania? Czy bez zamieszczenia projektu umowy zamawiający mógłby spotkać się z zarzutem, że nienależycie oszacował przedmiot zamówienia? Czy zamiast projektu umowy można by w dokumentacji szacowania wartości zamówienia złożyć wybrane postanowienia dotyczące kar umownych i waloryzacji? Czy postanowienia przyszłej umowy w zakresie waloryzacji powinny być ujawnione przy szacowaniu? Zamówienie dotyczy wdrożenia systemu IT typu ERP. Jego orientacyjna wartość to około 5 mln zł.

czytaj więcej »

Pytanie: W jakim terminie zamawiający powinien udzielić wyjaśnień do treści SWZ w postępowaniu prowadzonym w trybie podstawowym? Termin otwarcia ofert przypada na 24 marca 2023 r. Czy zamawiający udziela wyjaśnień najpóźniej do 22 marca 2023 r. czy 21 marca 2023 r.?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający zamierza ogłosić postępowanie unijne na zakup tunelu aerodynamicznego. Chcąc ułatwić złożenie przystąpienie do przetargu firmom zagranicznym, rozważamy możliwość złożenia oferty w języku polskim i angielskim. Czy w związku z tym musimy udostępnić wszystkie dokumenty również w języku angielskim od samego początku, czy możemy np. po ogłoszeniu, na wniosek wykonawców, przetłumaczyć dokumenty i udostępnić je na stronie? Chodzi nam o czas i rozliczenie dotacji celowej, a tłumaczenie trochę potrwa.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający prowadzi postępowanie w trybie podstawowym bez negocjacji. W dniu 19 grudnia 2022 r. wysłano do wykonawcy wezwanie do złożenia podmiotowych środków dowodowych na podstawie art. 274 ust. 1 ustawy Pzp, który mówi, że zamawiający wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 dni od dnia wezwania, podmiotowych środków dowodowych. W związku z powyższym, jaki powinien być ostateczny termin złożenia podmiotowych środków dowodowych: 27 czy 28 grudnia 2022 r.?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w sytuacji gdy postępowanie na usługi zostało ogłoszone w procedurze krajowej, a oferty przekraczają wartość progu unijnego i zamawiający może zwiększyć kwotę przeznaczoną na realizację zamówienia, to postępowanie podlega unieważnieniu, czy można takie oferty przyjąć?

czytaj więcej »

Jak wynika z ugruntowanego orzecznictwa Izby oraz sądów powszechnych, za ofertę z rażąco niską ceną należy uznać ofertę z ceną niewiarygodną, nierealistyczną w porównaniu do cen rynkowych podobnych zamówień. Oznacza to cenę znacząco odbiegającą od cen przyjętych, wskazującą na fakt realizacji zamówienia poniżej kosztów wytworzenia usługi, dostawy, roboty budowlanej. W orzecznictwie wskazuje się również, że o cenie rażąco niskiej można mówić wówczas, gdy oczywiste jest, iż przy zachowaniu reguł rynkowych wykonanie umowy przez wykonawcę byłoby dla niego nieopłacalne.

czytaj więcej »

Regulacje ustawy Pzp dopuszczają wnoszenie wadium w kilku formach, zależnych od wyboru wykonawcy. Wadium często wnoszone jest w pieniądzu. Jednak przy wyższych wartościach wykonawcy decydują się na tzw. wadium w postaci niepieniężnej. Tego rodzaju dokument podlega ocenie podmiotu zamawiającego. Nie podlega poprawieniu ani uzupełnieniu. Czy gwarancja wadialna powinna być ważna dłużej niż wyznaczony termin związania ofertą? Czy powinna przewidywać dodatkowy termin umożliwiający zamawiającemu dochodzenie roszczeń? Na tym tle trwają spory. W jednej z rozstrzyganych spraw stanowisko zajął Sąd Zamówień Publicznych. Sprawdź, jaki pogląd wyraził skład orzekający.

czytaj więcej »

Jeśli zamawiający unieważnia postępowanie, to na nim spoczywa ciężar dowodu wykazania zaistnienia istotnej zmiany okoliczności, która powoduje, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, musi też wykazać, że przyczyny unieważnienia postępowania były niemożliwie do przewidzenia w dacie wszczęcia postępowania przy zachowaniu odpowiedniej staranności.

czytaj więcej »

Przepisy, które regulują opis przedmiotu zamówienia na roboty budowlane, uległy od 1 stycznia 2022 r. nieznacznym modyfikacjom. Zaczęło bowiem obowiązywać nowe rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego. Poznaj nowe regulacje i sprawdź, o czym trzeba wiedzieć, przystępując do opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane.

czytaj więcej »